aktuality
dokumenty
žebříčky
fotogalerie
závody
fórum
odkazy
kontakt
starší čísla
 
Evropa Cup
 
pro uživatele
e-mail
administrace
 
Zpíváš si na lodi?
ANO (5x)
63%
NE (2x)
25%
ANO, ale jen sprostě. (1x)
13%
VŠECHNY ANKETY
 

Linda Dokoupilová vybojovala 10. místo na Mistrovství světa juniorů 2024 v argentinském Mar del Plata ve třídě ILCA 6  yes *** Přeji krásnou jachtařskou sezónu 2024

16.09.2015: Nová plachta Laser Standard!!!

Po téměř 40 letech bude mít od roku 2016 lodní třída Laser sdandard nový střih plachty!

Více informací na:
https://www.facebook.com/Czech-Laser-Class-Association-188405244543423/timeline/

Článek z iRegata.cz:
Mezinárodní asociace lodní třídy Laser (ILCA) představila novou plachtu Laser Standard. Je to poprvé za 40 let, kdy se mění design. Na přípravě patentovaného oplachtění Standard Mark II pracoval celý designerský tým, podíleli se i stavitelé lodí, mezinárodní asociace, dva hlavní výrobci plachet a několik předních světových jachtařů. Plachta s označením Mark II je složena ze dvou radiálních panelů, je vyrobena z těžší gramáže a její životnost by měla být delší. Dobře jsou vyztužené kapsy na spíry, které se přichycují pomocí suchých zipů. Plachta má vyztužené velké okno pro dobrou viditelnost. Vývojáři dbali na to, aby nová plachta neměla větší výkon, než ta původní. Rychlost by měla být tedy srovnatelná. Cílem bylo především prodloužit její životnost.
Nová hlavní plachta Standard Mark II bude v prodeji od 1. listopadu 2015 a celosvětově k dostání by mohla být již na jaře 2016. Zároveň ale proběhla dohoda s mezinárodní jachtařskou federací ISAF, že se nová plachta ještě nebude používat na olympiádě v Riu a ani na kvalifikačních regatách. Možné použití nMark II by mělo řešit každé vypsání závodu až do skončení olympiády v Riu. Následně bude plachta povolena na všech regatách.


Laser Class Announces New Sail Design

The all new Standard Mark II Laser sail available on 1 November

9 September 2015

The International Laser Class Association (ILCA) is pleased to announce the release of a completely new class-legal design for the Laser standard rig sail. The release marks the first time in over 40 years that the Laser sail design has been substantially updated.

Known as the Standard Mark II Sail, the new patented design is the result of thousands of hours of design work and on-the-water testing involving the Laser builders, the Association, two major sailmakers and some of the world’s top sailors.

The Mark II features bi-radial panels, a heavier 4.5 ounce cloth and optimized reinforcement patches, all intended to maximize the sail’s competitive life. The sail also features tapered battens with Velcro batten pocket closures, a larger window for improved visibility and a patented re-designed luff tube to eliminate wrinkles at the mast joint.

“This is a quantum leap forward for our class,” says ILCA President, Tracy Usher. “For several years the number one complaint about the Laser has been the outdated sail design. We’ve put a lot of time and effort into this new sail design and we’re really happy with the result.”

As with all changes to the Laser, the new sail has been carefully designed to be backwards compatible with the existing equipment, meaning it was not designed to provide improved performance. Instead, the Mark II promises improved durability and ease of use.

According to ILCA Technical Officer, Clive Humphris, “The main objective of the design project for the Mark II was to create a sail with equal performance to the existing sail, but with better durability. We worked very hard to ensure that the Mark II was not a faster sail and wouldn’t make all the existing sails obsolete overnight. The original Laser standard sail will continue to be available through authorized Laser dealers and we fully expect to see the two designs racing side-by-side for a number of years.”

The initial run of class-legal Mark II sails will be available starting 1 November 2015, with worldwide availability by early 2016. Because of the timing of the release, by agreement with International Sailing Federation (ISAF) the Mark II will not be used in the 2016 Olympic Games or any Olympic country qualifying events for 2015 or 2016.

The use of the sail will be controlled by the Notice of Race for each event until after the 2016 games. After that time, the Mark II will be allowed in all ILCA sanctioned regattas along with the original standard rig sail.

“Because many of the Olympic qualifying events have already occurred, we’ve agreed with ISAF that we shouldn’t make any major changes to the equipment for the 2016 games at this time,” says Usher. “Our goal is to have the Mark II sail available worldwide for the start of the next quadrennium, leading up to the 2020 games in Tokyo.”
In coordination with ISAF and the Laser Builders, ILCA will make further announcements about the availability of the Mark II sail and its use at events over the coming months.

Dan Audy a iRegata.cz
Přílohy:

plachta 2.jpg , plachta 1.jpg
 
Český svaz jachtingu
 
Europeclass.cz
 
palavska.com
 
GUL - Neopren.cz
 
TPS Centrum
 
Lemur dětem
 
CERE
 
M.B.KERAMIKA
 
AUTOLAKY HRUBÝ
 
Czech ILCA Class Association
 
Czech Europe Class Association
 
© Jiří Vyskup 2006
robot