LaserSat 25

MISTROVSTVÍ SVĚTA ISAF - juniorů
MADEIRA - PORTUGALSKO,
18.-25.7.2003, koeficient 12

Mistrovství světa mládeže - ISAF Youth Sailing World Championship - je nejvýznamnějším závodem pro mladé jachtaře do 18 let. Závod se koná jedenkrát ročně a je vypsán pro 6 lodních tříd (jednoposádková chlapci, jednoposádková dívky, dvouposádková chlapci, dvouposádková dívky, prkno chlapci a prkno dívky). Letošního ročníku, který se konal ve dnech 18.-25.července 2003 na Madeiře zúčastnil Český tým ve složení Nikola Guryča (závodník - jednoposádková chlapci -třída LaserRadial) a trenér David Křížek.

Stránky závodu

- David Křížek -

Středa 16.7.
Po devatenácti hodinách cesty dorazili závodník třídy Laser Nikola Guryča a trenér David Křížek do dějiště letošního juniorského mistrovství světa ISAF, na ostrov Madeira.

Na letišti bylo připraveno uvítání a každému státu byl přidělen jeden delegát. Byla zajištěna přeprava z letiště do nedalekého hotelu a všichni obdrželi program následujících dní.

Čtvrtek 17.7.
Díky časovému posunu se nám dnes celkem dobře vstávalo. Nikola byl ještě v podvečer běhat, ale ráno už byl nažhavený na trénink. Díky přehnané dochvilnosti jsme jako jedni z prvních absolvovali registraci.

Ihned jak povolili vyplouvání, tak šel Nikola na vodu. Trenéři tam dnes nemohli. Vítr dosahoval maximálně 5m/s, ale vlny byly hodně vysoké.
Večer jsme se důkladně seznamovali se směrnicemi a účastnili jsme se besedy na téma - pravidlo 42. Nyní šel Nikola běhat.

Pátek 18.7.
Dnes byla na programu tréninková rozjížďka. Ráno jsme ještě jednou probrali všechny nástrahy plachetních směrnic. Na meteo brífinku jsme se dozvěděli, že žádnou předpověď nemají, ale že se polepší. My jsme znali alespoň synoptikou mapu a čas přílivů. Také jsme zjistili reliéf dna, ale vítr byl velmi proměnlivý a tak nám tyto informace pomáhali jen částečně.

Na čtvrtý pokus byla odstartována tréninková rozjížďka. Nikola nezvládl poslední ostrý start a po první stoupačce nebyl příliš dobře. Pak se postupně propracovával. Nakonec dojel na 7. místě, ale hodně účastníků vzdalo.

Večer proběhlo slavnostní zahájení a průvod městem. Celkem je zde 41 národů. V Laserech jich startuje celkem 32. Jdeme spát. Zítra to propukne.

Sobota 19.7
Dnes na ostrově Madeira propukly první boje o nejprestižnější junorské tituly sezóny.

Všichni byli nažhavení do úvodních bojů. Předpověď byla příznivá a vyplnila se. Všichni s napětím očekávali, kam pořadatelé umístí návětrnou bóji. Bylo jasné, že bude blízko pobřeží, ale záleželo spíše na stranové pozici. Reliéf pobřeží je zde velice nepravidelný a vítr průrvami doslova padá na vodu a tam se rozbíhá do více stran. Podle toho se dá velice taktizovat s příjezdem k návětrné bóji.

Nakonec se odjely 3 rozjížďky ve větru do 9m/s. Oceánské vlny šly opět ze strany proti proudu. Vlny tedy do 1m a proud 2-3 uzly.

Nikola měl problémy na startech. Vždy ztratil získanou pozici a startoval z druhé až třetí řady. Na zítřek pozměníme strategii právě na startech. Celkem tedy v Laserech startovalo 33 zemí. Nikola měl dnes dojezdy 26, 24 a 27.

Myslím, že rychlost po větru je dobrá, což je důležité, protože se jezdí pouze W-L. Na stoupačku jsme mírně pozměnili trim. Teď je důležitá koncentrace při startu.

Neděle 20.7.
Dnes jsme s Nikem kladli důraz na zlepšení startů. Znovu a znovu jsme probírali naši strategii. Předpověď byla opět stejná, jen ráno asi 5 minut pršelo. Dnes pořadatelé umístili návětrnou bóji těsně k přístavní hrázy, kde je hloubka cca. 30m. Oproti tomu start je na hloubce 170m a o kus dál se to láme až na 560m. Reliéf dna má samozřejmě vliv na směr proudu, ale ten byl dnes v okamžiku prvního startu téměř nulový.

Dnes se tedy odjely dvě tříkolové rozjížky. V první z nich měl Nikola start z první linie, ale blíže k méně výhodnější straně. U návětrné bóje se navíc dostal do kolize a převrátil se. Ve druhé měl velice dobrý start z první linie, mezi slabšími soupeři a zbytečně neriskoval vzhledem k točícímu se větru. Po celou rozjížďku se držel v polovině pole, ale na poslení zaďák ztratil.

Dnes tedy o něco lepší dojezdy 22 a 20. Včera to bylo již oficiálně a po protestech 26, 23 a 26. Celkem je zde 33 států. Dalším triumfem bylo naše vyprotestování Uhra, který zavinil Nikovo převržení.

Večer máme taktický brífink s Jimem Saltonstallem autorem knížky Race training a čtyřnásobným coachem GBR týmu na OH.

Pondělí 21.7.
Tak dnešní den bych práci coache s nikým nevyměnil. Ráno to začalo jako vždy. Snídaně a hromadný odjezd do mariny za doprovodu policejních majáků.

Slabší vítr do 5m/s. Daly se předpokládat změny až o 60 stupňů. Vítr na startu tedy spíše stabilnější a blíže k návětrné bóji více změn a větší rozsah. Návětrná bóje byla pod kopcem kolem kterého proudil stočený vítr na vodu. Vzhledem k tomu, že jsme na severní polokouli, pravá průrva fungovala více a přinášela silnější vítr. To nahrávalo příjezdu k bóji levobokem. Proud měl být v okamžiku startu slábnoucí a měl přicházet z levé strany. Pak měl zeslábnout a postupně zesilovat zprava. Pro Nika dobré podmínky. V silném větru totiž díky své nižší hmotnosti a výšce ztrácí na rychlosti.

Motivační prvky neprozradím, ale Nik se více než minutu před startem postavil těsně k lodi na nejvýhodnější pozici a tam vydržel až do startovního výstřelu. Pak to přišlo - nejlepší start na mistrovství světa!!! Vítr se točil a na první bóji se dostal na 5. místě. Bedlivě střežen JURY odpadl na triumfální zaďák a dolní bóji točil s náskokem na 1. místě. Druhé kolo - 2. místo. Na posledńí zaďák ve třetím kole takticky hlídal skupinu a po křídle mu proklouzla jedna loď. Nik je třetí :-) To je bomba. Přijímáme gratulace od ostatních coachů.

Vítr slábne, ale strategie se nemění. Před startem Nik kontroluje dobrou pozici, ale díky chybě soupeře ji několik vteřin před startem ztrácí. Zůstává pod lajnou, ale několik obratů a je na čistém větru. Pak nasazuje pravý hák. Moje nervy - tohle nebylo v plánu. Neměkne. Nakonec změna přichází a téměř na bočák se řítí k návětrné bóji na 9. místě. Po zaďáku 7. Tentokrát se jede na dvě kola a tak poslední zaďák a Nik finišuje na 6. místě. Tak to byl den. Takhle vyrovnaně snad dnes nikdo nejel.

Úterý 22.7.
Dnes byl den volna a tak jsme vyrazili na společný výlet po ostrově. Napřed jsme procházeli místním deštným pralesem, pak jsme vyslechli historii vzniku tohoto sopečného ostrova a pak jsme šplhali po lanech a provazových žebříkách kaňonem, aby jsme se nakonec přiřítili zpět po laně zavěšeni na kladce. Byl to celkem fofr. Na závěr jsme sjeli lanovkou do hlavního města Funchalu a tam si prohlídli historické centrum, květinové trhy a samozřejmě přístav.

Středa 23.7.
Tak jsem bohužel předpověděl vítr lépe než domorodci. Rozdíl teplot opravdu přinesl silný nárazový vítr. Sázeli jsme opět na riskantní start, ale to nakonec nestačilo. Nikola šel do rozjížděk bojovně a věřím, že ze sebe vydal maximum. Nezadařilo se mu však dostatečně pokrýt přicházející změny a byl pomalejší než vysocí a těžší závodníci. V první rozjížďce startoval v první linii jako pátá loď od člunu, ale již v průběhu první stoupačky se postupně propadal. Ve druhé rozjížďce měl nejlepší start od člunu a ukázal ostatním jak se má startovat. Pokrýval všechny lodě pod sebou. Některé z nich podjely na pravou stranu a přišla jim výhodná změna. Nik tam otočil, nastoupal asi 50m, ale přišla mnohem výraznější změna zleva a rázem byl vzadu. Ve druhém kole zůstal pro změnu na levé straně. Dnes tedy dvě rozjížďky s dojezdy 24 a 23. Zatím to znamená 21. místo z 33 států.

Čtrvtek 24.7.
Dnes již od samého rána vál silný vítr a přicházely velké oceánské vlny. Předpověď byla znovu obdobná, jen vítr měl ještě zesílit. Vše navíc stěžovaly boční 1,5m vlny. Na návětrné bóji chodily prudké poryvy s rozdílem směru až 60 stupňů. Proud byl z pravé strany ve směru vln do 2 uzlů. Startovalo se opět přesně ve 12 hodin. Nik neváhal a opět perfektně odstartoval od lodi. Opět se projevila menší výška a hmotnost našeho representanta a tak i přes dobrý start točil Nikola bóji kolem 17. místa. Při odpadnutí se těsně před ním převrátil závodník z USA a protože nebylo kam uhnout, následovala koupel. V závěru tříkolové rozjížďky již foukalo nárazových 15m/s. Nik se nakonec celkem udržel a bylo z toho 19. místo. Další rozjížďka byla pro silný vítr přeložena na zítřek. V přístavu jsme přivazovali lodě. V noci má přijít větší povětří. Snad to zítra trochu poleví. Zítra je závěrečný den, kdy zbývá odjet 2 rozjížďky. Nikola je stále na 21 místě z 33 států.

Pátek 25.7.
Již od rána bušilo a předpověď byla 30 uzlů. Vlny, vítr a silný proud. K tomu časté nárazy větru. Prostě velmi těžké podmínky i pro dospělé závodníky. Nikola byl na 21. místě a na soupeře před sebou mu chybělo 20 bodů. Jistější tedy bylo kontrolovat soupeře za sebou. První start - Nik se převrací na startovní čáře. Start je naštěstí zrušen. Druhý start to bylo perfektní - start je opět zrušen. Třetí start - katastrofa. Je těžké nalézt čistý vítr. Nik to nevzdává, ale nemůže se dostat k nejobávanějším soupeřům, kteří úspěšně bojují na druhém křídle. Několik protizměn a je z toho 18. místo. Na poslední zaďák navíc vychází obě křídla a Nik ve středu ztrácí dalších 5 míst.

To v důsledku znamená ztrátu tří míst a propad na konečné 25. místo z 33 států. Jsme z toho špatní a znovu probíráme veškeré chyby. Hlavní chybou však byl start. Ten je většinou 90% úspěchu, i když tady se vítr tak točil, že mu lze přikládat tak 70%.

Co dodat? Zažili jsme zde špatné i velmi úspěšné dny. Hodně jsme se naučili. Celou dobu jsem byl na jedné lodi s trenéry z celého světa a slyšel jeji moudrá i stupidní rozhodnutí a rady. Navázali jsme řadu kontaktů a předjednali určitou spolupráci. Snad příští rok v polské Gdynii dokážeme víc. Šanci by mohli mít dívky ve třídě 420, ale ještě uvidíme. Třeba Katka Vaidišová zatrénuje na Radiálu??? Každopádně je potřeba zahájit přípravu dostatečně včas. A navíc, do Polska není tak daleko...

Díky všem co nám drželi palce. Věřte, že jsme udělali maximum.